Thursday, July 27, 2006

 

Usahawan mesti sabar...

Salam,

Dah terlalu lama rasanya tak menulis di dalam blog saya. Inilah kehidupan seorang usahawan muda. Asyik sibuk dengan bisnes. Bukan duduk goyang kaki dalam pejabat saja. Sebagaimana yang saya janjikan, tips kali ini adalah sikap.

Tahukah anda bahawa sikap memainkan lebih 70% peranan dalam kejayaan berbanding skill? Antara sikap yang wajib ada pada seorang usahawan adalah sabar. Saya berpegang kepada "Slow and steady wins the race". Tak ada apa yang x-press dalam bisnes. Kalau cepat boom, cepat jugalah ia jatuh. Tapi tak semua, biasanyalah...

Kesabaran menempuh tahun pertama dalam bisnes adalah sangat kritikal. Oleh itu anda perlu menyediakan diri dari segi menatal dan kewangan. Orang-orang Cina dah sedia maklum bahawa 6 bulan hingga 1 tahun pertama bisnes hanya balik mpdal sahaja. Mereka bekerja kuat dan yakin dengan usaha mereka. Kita macammana? Jangan terpedaya dengan ungkapan "Jutawan segera", "Wang segera", "Cepat kaya" dan sebagainya.

Built your bisnes slowly. Dapatkan pengajaran dan pengalaman sepanjang perjalanan anda menuju kejayaan. Selamat mencuba!

Comments: Post a Comment



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?