Friday, August 18, 2006

 

Usahawan tekno

Salam,

Sebelum ni saya dah nyatakan bahawa menuskrip buku pertama saya telah siap dan tadi saya telah poskan untuk diproses. Setelah 3 bulan bertungkus lumus menulis, saya ingatkan nak beri 'ganjaran' kepada diri di atas kejayaan saya. Malangnya, hari ni saya mengajar tuisyen pada waktu petang. Jadi terpaksa cancel celebration for the moment. Sebenarnya ganjaran dan penghargaan untuk diri penting setelah anda mencapai satu kejayaan. Ia dapat memberi anda motivasi untuk mengejar kejayaan seterusnya. Ganjaran boleh jadi dalam bentuk rekreasi atau hadiah.

Hari ni saya mahu perkatakan tentang teknologi dalam bisnes. Sesetangah orang mengabaikan penggunaan teknologi moden dalam mengembangkan bisnes. Kalau anda sedang membaca blog saya ketika ini bermakna anda juga sedang berjinak-jinak dengan teknologi. The fact is, teknologi bertujuan untuk mempermudahkan kerja manusia. Maka, gunakan teknologi sebaik-baiknya.

Saya suka mengikuti teknologi terkini. Walaupun saya bukan 'Mat IT', tapi saya boleh faham istilah-istilah seperti bluetooth, wimax, pixel dan sebagainya. Saya menulis blog dan melayari web ini pun dengan menggunakan wireless connection (GPRS). Insya-Allah, jika tiada halangan, bulan depan saya akan naik taraf menggunakan EDGE (3 kali lebih laju dari GPRS). 3G? Masih mahal dan coverage di Ipoh (kampung) belum tentu dapat.

Dunia teknologi bergerak sangat laju. Jika anda memandang remeh dan gagal mengikuti perkembangannya, anda akan tertinggal jauh ke belakang. Anda tak perlu jadi usahawan (atau bakal usahawan) yang up-to-date, cuma jangan tertinggal di belakang. Sekarang ni bukan teknologi komputer, hand phone dan internet saja yang berkembang pesat, industri automotif misalnya juga sedang berkembang dengan pantas.

Apa pentingnya? Contohnya, anda hendak beli kereta pada tahun ni, apa kriteria yang anda mahu pada kenderaan anda? Selesa dan murah? Tahukah anda bahawa harga sebenarnya hanya 1 daripada 7 kriteria yang menjadikan sesuatu produk bernilai? Anda harus melihat juga 6 lagi kriteria lagi untuk benar-benar mendapat produk yang bernilai. Antara aspek lain yang penting apabila membeli kereta adalah teknologinya (ABS, LSD, VSC dll.)

Itu cuma contoh, point yang penting saya hendak sampaikan di sini ialah jangan abaikan teknologi dalam hidup anda. Kita telah memasuki abad ke-21!

Comments: Post a Comment



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?